Услугата “Е-образование” ще се предлага пилотно в една водеща група библиотеки от мрежата на Програма “Глоб@лни библиотеки - България”, като се използва ИКТ оборудването, предоставено от програмата.
Всички участващи библиотеки ще предлагат основни и специализирани услуги, обособени в 4-те модула на общия пакет услуги.
Съществуващите библиотечни фондове (вкл. и дигитализираните колекции), ИКТ оборудването и опитът на библиотечните екипи позволяват на всички библиотеки да предоставят основни (стандартни) услуги.
Те обхващат достъп, помощ и ориентация за ползване на:
-
Принадлежащи на библиотеката традиционни и електронни бази данни,
-
Интернет мрежата за образователни и научни цели,
-
Външни мрежови ресурси и бази данни.
Библиотеките с богати библиотечни фондове и значителни дигитални колекции, високо квалифицирани библиотечни екипи, добри партньори и при значително търсене на образователна информация могат да предлагат и специализирани услуги в е-образование.
Те обхващат:
-
Индивидуална и групова работа с потребители по конкретни обучителни, образователни и изследователски задачи в рамките на формалното и неформално обучение,
-
Работа с хора, участващи в различни форми на УЦЖ,
-
Занимания с деца в предучилищна възраст,
-
Работа с родители,
-
Организиране на събития за привличане на нови групи потребители,
-
Работа с хора със специални нужди,
-
Провеждане на обучение по ИКТ и за придобиване на информационна и технологична грамотност.
Библиотеките сами избират и съставят пакетите, с които работят и ги предлагат според спецификата на общността, която обслужват.
След обсъждане водещата група библиотеки стигна до няколко заключения:
-
Общият пакет е валиден за всички библиотеки и всички включени в него услуги са изпълними и адекватни на нуждите на потребителите.
-
Необходимо е всяка библиотека да приоритизира модулите и потребителските групи, с които работи, както и вида и броя на предлаганите услуги.
-
Библиотеките избират пакетите от услуги в зависимост от:
-
Търсенето на даден вид услуга,
-
Потребителите,
-
Капацитета на библиотеката да предоставя избраните услуги.
Няколко области/групи потребители изискват специално внимание:
-
Деца в предучилищна възраст,
-
Тийнейджъри (11-16 г.),
-
Родители и възрастни,
-
Хора със специални нужди.
Общият пакет услуги се състои от четири модула:
1) Насочване към електронни източници на информация,
2) Даване на консултации и помощ,
3) Обучения,
4) Образователни събития и инициативи.
Всеки от модулите предлага услуги за основните групи потребители:
-
Деца в предучилищна възраст;
-
Учещи във всички степени на образованието (деца, ученици, зрелостници, кандидат студенти, студенти, изследователи),
-
Преподаватели,
-
Родители,
-
Хора със специални нужди и
-
Всички, участващи в УЦЖ.
Услугите в предложените пакети са насочващи и могат да бъдат допълвани или съкращавани в рамките на четири модула.
Модул 1: Насочване към електронни източници на информация
Деца в предучилищна възраст
-
Насочване към игри и занимания от детски образователни сайтове за най-малките.
Ученици във всички степени на общото и професионално образование
-
Използване на образователни сайтове за ученици от 1 до 4 клас;
-
Информация за онлайн образователни материали, необходими за самостоятелна подготовка по всички учебни дисциплини;
-
Онлайн информация за самостоятелна подготовка по определени учебни теми;
-
Електронни източници на информация за самостоятелна подготовка на домашна работа, есета, реферати, презентации, разработка на литературни теми и др.;
-
Насочване към образователни материали в аудио и видео формат;
-
Предоставяне на списък от качествени образователни сайтове за самостоятелно ползване;
-
Информация за състезания и конкурси;
-
Информация за онлайн енциклопедии;
-
Информация за изпитни тестове и проверка на знания чрез онлайн тестове;
-
Информация за онлайн тестове по български език и математика за 7 клас;
-
Информация за тестове за зрелостни изпити;
-
Примерни тестове за кандидатстване в средните училища;
-
Информация за качествени курсове за подготовка на ученици, завършили 7 клас;
-
Информация за средните училища в страната и условия за прием след 7 клас;
-
Проверка на оценки в интернет страницата на конкретна образователна институция;
-
Справки в сайтове на национални и местни образователни институции като МОН, РИО, НИО и др.;
-
Онлайн информация за професионално ориентиране;
-
Информация за онлайн платформи за чуждоезиково обучение;
-
Насочване към електронни книжарници и сайтове с безплатни е-книги;
-
Информация за летни езикови училища в страната и чужбина.
Кандидат студенти
-
Онлайн информация за кандидатстудентски изпити, документи за кандидатстване и графици на изпитите;
-
Информация за качествени кандидатстудентски курсове;
-
Онлайн информация за висши учебни заведения в страната и предлагани специалности;
-
Информация за висши учебни заведения в чужбина и условия за прием;
-
Информация за стипендии за обучение в страната и в чужбина;
-
Търсене на информация за конкретна образователна институция;
-
Информация за дистанционно обучение в страната и чужбина;
-
Тестване на подготовката чрез предварителни кандидат студентски изпити.
Студенти
-
Информация за конспекти за студентски изпити;
-
Насочване към онлайн информация за подготовка на курсови, дипломни работи и държавни изпити;
-
Достъп до платформи за дистанционно обучение в страната и чужбина;
-
Информация за обмен по европейски образователни програми.
Преподаватели
-
Информация за подготовка на уроци, тестове, учебни планове, задачи за извънкласна работа;
-
Информация за педагогически новости в страната и чужбина;
-
Информация за работа с деца със специални нужди;
-
Информация за обучения на преподаватели;
-
Информация за платформи за международно сътрудничество и контакти между преподаватели.
Изследователи
-
Информация за електронни ресурси в български и чуждестранни библиотеки;
-
Информация и достъп до електронни списания, вестници, специализирани научни, технически и хуманитарни издания.
-
Родители
-
Информация за безопасно ползване на интернет от деца;
-
Насочване към сайтове с развлекателни образователни игри за деца и родители;
-
Насочване към сайтове на български и чуждестранни организации на родители и обществени организации в защита на децата;
-
Информация за детски градини, условия на прием и предлагани в тях образователни занимания;
-
Информация за детски центрове и занимални.
-
Хора, участващи в УЦЖ
-
Насочване към сайтове с научна, техническа, хуманитарна и художествена литература, образователни филми и предавания, образователни тестове;
-
Информация за курсове за квалификация и преквалификация;
-
Информация в интернет за възможности за допълнително образование.
-
Хора със специални нужди
-
Информация за сайтове с аудио книги за незрящи;
-
Информация за сайтове за работа с деца с аутизъм, синдром на Даун и др. трудности във възприятието;
-
Информация за сайтове и образователни материали на жестомимичния език на хората със слухови проблеми.
Модул 2: Даване на консултации и помощ
-
Достъп до оборудването на библиотеката и ориентация при самостоятелна работа на ученици по учебни задачи;
-
Ориентация в търсенето на конкретни материали за учебна тема и задача;
-
Помощ за студенти за извършване на библиографски справки и съставяне на библиография по тема;
-
Консултации, търсене и насочване към информация в определени области и теми на УЦЖ;
-
Библиографски справки по научни теми;
-
Консултации за родители по конкретни теми, свързани с образованието на детето им и училищния живот.
Модул 3: Обучения
-
Чуждоезиково, музикално и танцово обучение за най-малките с помощта на електронни средства;
-
Въвеждащо обучение за ученици в работа с библиотечни източници и търсене на обучителни материали в интернет, работа с електронни бази данни, речници, енциклопедии, търсения в пълнотекстови и библиографски бази данни, интернет портали и др.;
-
Обучение за използване на периферна техника - копир, скенер, принтер, мултимедия и др.;
-
Обучение за попълване на формуляри, подготовка на CV, мотивационно писмо и др.;
-
Индивидуални обучения на преподаватели за работа с различни програми и технологии, свързани с учебния процес;
-
Обучение за използване на ИКТ на различни нива;
-
Обучение за търсене на определени образователни теми в интернет.
Модул 4: Образователни събития и инициативи
-
Четене на приказки, прожекции на детски образователни филмчета за най-малките, викторини, игри, куклен театър и др.;
-
Различни форми на занималня с най-малките ученици с използване на интернет материали (филми, програми и др.);
-
Лекции и прожекции на образователни филми за ученици;
-
Срещи за професионално ориентиране на ученици с учители и представители на различни професии;
-
Организиране на събития за деца и родители с информация от мрежата по конкретни теми (безопасно движение по пътищата, наркотици и насилие в училище, алкохол, тютюнопушене и др.);
-
Организиране на семейни образователни събития със занимания онлайн;
-
Провеждане в библиотеката на открити уроци по различни предмети;
-
Срещи, лекции и беседи на различни теми за възрастни потребители.
Анализ на данните от образователната дейност на библиотеките в последните три месеца и направеното проучване през юни 2013 с водещата група библиотеки показват, че понастоящем библиотеките работят с всички основни потребители, но с различна интензивност и целенасоченост.
Най-търсени са услугите за деца в предучилищна възраст, ученици, зрелостници, кандидат студенти и студенти. За тях се предлагат най-разнообразни като качество и количество източници на информация и услуги.
Най-слабо са застъпени услугите за хора със специални нужди. Между двете крайности са услугите за изследователи, преподаватели и всички, участващи в УЧЖ.
Достъпът на хора със специални нужди до библиотеките е силно ограничен, а и повечето библиотеки все още имат малко възможности да предоставят услуги в дома или не притежават необходимите програми за незрящи и хора с намален слух.
Изследователите са естествено насочени към академични библиотеки. Учители и преподаватели не са достатъчно добре запознати с услугите, които могат да получат в библиотеките.
Хората, които имат нужда и желание да продължават образованието си извън учебна възраст, имат нужда от по-активна помощ и насочване. Тъй като разбирането за УЦЖ обхваща всички възрасти и форми на формално и неформално обучение, то на практика всеки потребител на образователни библиотечни услуги участва в УЦЖ. Сред тази огромна група обаче трябва да се обособят подгрупи, като например хора в пенсионна възраст, които имат желание да продължат неформално образованието си, както и хора, които преминават в друга професионална област.
Основните области, в които има нужда от обучение за предоставяне на услугата “Е-образование”, са следните:
-
Натрупване на основни познания за е-образованието (същност, принципи, практики),
-
Работа с приоритетни групи потребители,
-
Привличане на нови групи,
-
Работа с електронни ресурси,
-
Представяне на услугата „Е-образование” пред общността.