Вие сте тук

Регионалната библиотека в Добрич представя виртуална разходка с изкуството на Едуар Мане

Освен на сайта и фейсбук страницата на библиотеката, в сектор Изкуство на Регионална библиотека „Дора Габе“ Добрич, от 21 до 28 януари 2022 г. е експонирана витрина с библиотечни документи по повод 190 години от рождението на известния френски художник Едуар Мане. Читателите на библиотеката могат да се запознаят с репродукциите на някои от най-известните му картини, част от шедьоврите на световните музеи Метрополитън, САЩ; Ермитажа, Санкт Петербург; Музей Орсе, Париж; Музей на изящните изкуства Пушкин, Москва и др., с биографии на художника, негови писма и записки.

Според литературния критик и автор на много биографични романи за известни художници Анри Перюшо „Малко революции в областта на изкуството са били така решаващи и с толкова много последици, както революцията, която предизвиква Мане”. Наричан „баща на импресионизма”, художникът е една от най-интригуващите и обсъждани фигури във френската живопис от втората половина на XIX век. Той скъсва с академизма и общоприетите стереотипи и се превръща в последният от великите класици и първият художник на съвременността. Някои от неговите произведения предизвикват скандал, но откриват нова ера в развитието на световното изобразително изкуство.

"Закуска на тревата" е може би най-известната и в същото време най-отричаната творба на Мане, истински визуален манифест на творческата свобода. Откровеният реализъм на голата женска фигура, изобразена до двама елегантно облечени в рединготи мъже, взривява тогавашния морал и предизвиква обвинения в непочтителност от авторитети в изкуството и политиката. Не по-малко скандална е съдбата на картината „Олимпия” /1865г./, изобразяваща полегнала френска куртизанка в присъствието на своята прислужница. Популярният Парижки салон отказва да я покаже и Мане я излага в Салона на отхвърлените. Картината предизвиква истински шок за художествен Париж, критиците буквално я сразяват, но в същото време тълпа от седем хиляди души обсажда Салона, за да я види и се налага въоръжена охрана да пази платното.